Jak wygląda przegląd techniczny motocykla?

Każdy pojazd, który porusza się po drogach publicznych musi mieć skontrolowany regularnie stan techniczny. Chodzi o badania diagnostyczne, które prowadzone są raz w roku. Przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury bardzo dokładnie określają jak takie badanie techniczne musi być przeprowadzone, mamy również konkretne wzory dokumentów, które w trakcie tego badania będą wykorzystywane. Jesteśmy przekonani o tym, że jeśli sami również poruszanie się motocyklami to takie informacje skonsolidowane w jednym miejscu i dotyczące przeglądów technicznych takiego pojazdu mogą być dla Was istotne i będziecie chcieli się z nimi zapoznać. Po kolei powiemy więc jak wygląda kwestia przeglądu technicznego motocykla oraz kiedy powinien być on zrealizowany. Ustawodawca daje nam w tym zakresie konkretne terminy.

Kiedy na przegląd motocykla?

W przypadku motocykli te przeglądy i ogólnie podejmowane działania zmierzające do utrzymania pojazdu w dobrym stanie technicznym wyglądać mogą nieco inaczej niż w przypadku samochodów, ponieważ te terminy wyglądają nieco inaczej niż w przypadku samochodów osobowych. Przede wszystkim pierwsze badanie techniczne takiego pojazdu musi być przeprowadzone po trzech latach od daty pierwszej rejestracji. Następne badanie techniczne będzie trzeba wykonywać po dwóch latach dokładniej wygląda to tak, że będzie można je realizować pięć lat od daty pierwszej rejestracji albo też po dwóch latach od momentu wykonania ostatniego badania technicznego. Tutaj w zależności od tego co było pierwsze. Kolejne badania wykonuje się co roku, albo też co 12 miesięcy w zależności od tego co było pierwsze. Tak wiec takie badanie będzie tańsze niż badanie samochodu, ale to jak się wydaje jest tutaj zrozumiałe i nie powinno być zaskoczeniem.

Co podlega badaniu technicznemu

Jeśli chodzi o badanie techniczne motocykla nie będzie się ono różniło znacząco od zakresu badania samochodu, ale bardzo często okazuje się, że

większość stacji diagnostycznych nie posiada odpowiednich warunków do tego, by stan techniczny motocykla sprawdzić w takim samym stopniu jak to jest przy samochodach a co gorsza również w takim stopniu jak będzie tego wymagać prawo. Takim poważnym problemem będzie między innymi brak hamowni, która dawałaby możliwość sprawdzenia jak wygląda siła hamowania. Dlatego w większości przypadków sprawa wygląda tak, że będzie się wyłącznie badać numer ramy, światła, kierunkowskazy samo działanie sprzęgła czy hamulców. Poza tym to badanie będzie raczej ograniczone. Coraz częściej mówi się o tym, że diagności wychodzą z założenia, że jednak motocykliści to wielcy pasjonaci i dbają o te swoje pojazdy lepiej niż właściciele samochodów, dlatego nie ma aż takich konieczności dbania kontrolowania stanu technicznego. Poza tym badanie techniczne motocykli realizowane jest również zdecydowanie rzadziej, dlatego nie ma się co dziwić, że wielu diagnostów nie chce inwestować w sprzęt.

Pełne badanie techniczne

Pełne badanie powinno obejmować następujące kwestie: sprawdzenie danych identyfikacyjnych w dowodzie ze stanem faktycznym a więc numery ramy, sprawdzenie stanu i danych na tablicy, sprawdzenie opon motocykla, kontrolowanie tego jak wygląda stan oraz ustawienie a także działanie świateł mijania i drogowych, kontrola działania światła kierunkowskazów, światła hamowania, pozycyjne. Wszystkie te prace wymagają sprawdzenia stanu takich elementów oraz ich działania. oczywiście wszystkie inne dodatkowe oświetlenia są również kontrolowane tak jak na przykład oświetlenie tablicy rejestracyjnej, do tego światła odblaskowe, awaryjne. W trakcie badania sprawdzany będzie hamulec, oględziny tarcz i kloców, skok, działanie. Kontrola układu kierowniczego, sprawdzenie luzów na łożyskach, układ amortyzatorów, dobicie, odbicie oraz lizy w przypadku ramy krzywizna uszkodzenia, nadwozie lusterka, prędkościomierz stan i działanie, kontrola układu wydechowego z oględzinami i pomiarem hałasu. Sprawdzenie sygnałów dźwiękowych. Jeśli motocykl ma być dwuosobowy musi mieć dla drugiej osoby zamontowane również podnóżki.
Wszystkie światła oraz kierunkowskazy są koniecznością we wszystkich dopuszczonych do jazdy motocyklach. Z doświadczeń wynika, żę dobrze będzie wybrać się na badanie techniczne motocyklem, który będzie czysty. Trzeba mieć również odpowiednie ogumienie, w dobrym stanie, musimy uważać, żeby diagnosta nie przyczepił się do naszego pojazdu. jeśli ktoś ma ciekawe patenty na ukrycie tablicy rejestracyjnej to jednak lepiej to zdjąć, ponieważ można również mieć problemy. Warto robić kontrolę w jednej stacji zawsze, ponieważ dzięki temu każdy kolejny przegląd będzie po prostu zdecydowanie łatwiejszy. Przygotowanie do przeglądu będzie ważne, ale nam osobiście powinno zależeć na to, by o stan techniczny motocykla dbać.